Lidt om bilen vi kører.

Lidt om bilen vi køre – det er et jeep karosse sat på en Toyota undervogn , efter lidt usikkerhed har vi fået slået fast det er en 4,2 liter turbo diesel , med udstødningen ført ud lige efter manifold ved forreste horn på chassiet uden restriktioner , chassi er fra en bladfjedret landcruiser der har fået skåret bladfjedrene af og erstatte med skruefjedre , forakslen er ved samme lejlighed flyttet frem så det første man rammer noget med er dækkende , på denne er det også landcruiser aksler der sidder på , men ingen siger de forskellige dele er fra samme bil :) bilen har også før kørt med andre motore . Gearkasse er også fra en Cruiser med som vi forstår det et slags limited  slip center differentiale , der er luftspær på begge aksler med nogle smarte omskiftere hvor luften løber igennem omskifteren så man slipper for magnet ventiler, sådan en ventil sidder også til ind / ud kobling af spil , på hver aksel sidder en luftcylinder til aktivering af Spær , det er umidlbart det svage led på det system set fra mit synspunkt . På bagakselen er monteret et ekstra sæt bremse kaliber med deres eget kredsløb som er trukket ind i kabinen , hvor der sidder en manuel ventil på som fungere som håndbremse – træd bremsen ned og drej ventil , så løber bilen ingen steder , derudover sidder på samme system en fjederbelastet 3 vejs ventil som kan ved aktivering blokere et af bag hjulene , det er et rat smart partytrick som bruges til at komme hurtig og skarpt rundt om et hjørne – man aktiver ventilen imens der gives bundgas , meget effektivt – jeg har også brugt det ved en meget mudret nedkørsel med et 45 grader sving på midten , de biler der ikke havde denne modifisering måtte holdes med bagspil i sporet for ikke at skride ud i skoven , og så er det smart at have hvis man skal ud af et dybt mudderspor også – kræver dog lidt tilvænning at bruge :) så er der monteret noget der minder om et Warn 9000 elspil bag – og  så kommer vi til front spillet og hold your horses det er i en anden verden – det er et Malaysisk bygget konkurrence 2 vej Pto spil uden bremse – en seperat kadang direkte fra gearkassen til spil , så spillet følger omdrejningerne i hvilket gear bilen er i , det er den hastighed spillet køre med , og med en så kraftig motor til at drive det hele , skal der helst ikke stå noget i vejen , 2 – vejs betyder man kan styrer spillet med et håndtag til at køre enten in eller ud, hvilket lyder normalt men de fleste er 1 – vejs så man har de 5 fremad gående gear og 1 bag gear til at spille ind med ( det er selvfølgeligt dobbelt op på gear hvis man regner både høj og lav gear med ) på dette 2- vejs betyder det så at alt efter hvordan man ” vender ” spillet kan man både køre ud og ind i fremadgående gear og det samme ind/ud i baggear, det kombineret med at spillet ingen bremse har og at det er umuligt at kvæle motoren med bremsen ved en feks nedspilning – hvis bilen er i firhjulstræk , gør at der er rigeligt for mig at se til når det går hedt for sig – fordi der er så mange muligheder med spillet er der også mange muligheder at bruge det på , en af måderne at styrer det på ved en som før beskrevet nedspilning er at køre i 2 hjulstræk , så er det bla muligt at kvæle motoren , ellers er det en kombination af at file kobling og bruge bremse og gas i forskellige mængder , meget hurtigt efterfulgt af hinanden . Der er lavet en vippearm over spillet til at sætte kovsen i spillet , på den måde kan co- driver gå fra spillet og jeg vil kunne se hvornår spillet er langt nok inde til at køre videre , og ja der skal kun sidde en kovs – ikke krogen , som er lavet som en dobbelt krog så den er hurtig at tage af , for spillet et lavet men en form for sikkerhed – klysset er så stort ,så enden med kovsen på spillet kan løbe uhindret gennem og vippearmem er lavet så den slipper kovsen hvis man bliver ved med at spille ind – med andre ord når chaufføren “glemmer” ,at spillet er i indgreb og køre videre efter en prøve , bliver enden af spillet trukket ind uden at lave ulykker .
Normal på ponyen har jeg 1 fjederbelastet ventil til spillet – ind/ud , så det har været noget af en oplevelse at prøve at håndtere dette bæst af en bil – uden tvivl det vildeste køretøj jeg har prøvet, og jeg har stor respekt for de hernede der kan kontrollere dem til perfektion , men dem er der heller ikke mange af , der er også rigtig mange der for splittet rigtigt meget fra hinanden :)
I et andet skriv kan jeg beskrive hvordan den køre på asfalt hvilket er noget af det værste jeg nogen sinde har prøvet – men giv den vogn en jungle og en retning og det er noget af det mest imponerende jeg har siddet i :)
Med dyb respekt for de malaysiske bil bygger – Nauta
Sendt fra Samsung mobil

En tanke om "Lidt om bilen vi kører."

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>