Mission completed!

DSC_1343Efter 15 specialprøver ved Port Dickson på Malaysias vestkyst og i ”The Predator“-zonen ved Rembau i delstaten Negeri Sembilan satte Fat Pony Offroad og de øvrige godt 30 offroadere kurs mod ”The Terminator“ i junglen nordøst for Kuala Klawang for at køre flere specialprøver. Rainforest Challenge 2014-konvojen var på vej mod den ultimative fase.
Øvelserne ved Port Dickson var ganske vist pointgivende, men dog blot en prolog – en test af kørerne og deres maskiner. Kunne de ikke klare dét, ville der ikke være grund til at køre ind i junglen. Efter en klatretur ad et ofte svært fremkommeligt spor nåede konvojen i buldermørke til den første camp i junglen, og Fat Pony Offroad slog som flere andre lejr i kanten af det mudrede og klæbrige spor.
Turen til campen og de første specialprøver ændrede Christian Nautas opfattelse af den lejejede “Jeepta”, ”Toyeep“ – eller hvad den miksede køremaskine kan kaldes, for ligeså ringe som bilen kørte ad landevejen fra Seremban til Port Dickson og videre til Kuala Pilah og Kuala Klawang, ligeså effektiv var den specialbyggede køremaskine i sit rette element – off the road.
– Jeg må indrømme, at jeg er positivt overrasket, for bilen kan virkeligt noget i terrænet, den trækker fantastisk, og det kompenserer for dens mangler på almindelig vej, fastslog Christian Nauta efter det første døgn i junglen.
På dét tidspunkt havde teamet allerede tumlet med problemer eftersom dets suppportvogn brød sammen ved ankomsten til campen i Port Dickson og efter lidt tumult endte det med at teamet fik overladt en officialbil med den lokale vognmand Shamsul Kahar Nasra ved rattet – og det viste sig siden at blive til stor nytte.
Allerede ved de første specialprøver kom Christian Nauta og Søren Bach på hårdt arbejde med at vænne sig til den lejede bils motordrevne PTO-spil, og det var først senere i forløbet, at de omsider fik talt med den mand, der af udlejeren var udpeget som instruktør i betjeningen af det komplicerede spil med detes mange håndgreb i kombination med anvendelse af bilens transmissionssystem og gearskifte.
– Af sikkerhedsmæssige årsager afstod vi fra at gennemføre nogle af de mest krævende specialprøver, hvor der bl.a. skulle spilles baglæns på næsten lodret terræn. Jeg ville ikke risikere noget ved en eventuel fejlbetjening af PTO-spillet, og vi er her for at være med og have en god oplevelse, pointerede Nauta efterfølgende.
– Desuden vil vi gerne aflevere bilen i nogenlunde samme stand, som vi fik den udleveret, tilføjede Søren Bach. Bortset fra en lille bule og en skrammet nummerplade bagtil kørte bilen med startnummer 106 problemfrit frem til den afsluttende og mest underholdende etape – Twilight Zone ved Jelebu.
Kort efter starten satte bilen sig som en sugekop i et knædybt mudderhul og to gange sprang spillets wire, før det med bagspillet lykkedes at få den halet fri, så den kunne spilles igennem et andet ligeså dybt, men mindre klæbrigt mudderhul. Siden gik det over stok og sten, over floden og ind i junglen, indtil sporet blev blokeret af et jordskred, så feltets 20 biler endte i en total ”trafikmarmelade“ på et spor, som ikke var meget bredere end bilerne.
Først da alle var nået frem til blokaden fik man med besvær vendt konvojen, så den kunne returnere og siden omdirigeres ad en alternativ rute.
Undervejs masede Fat Pony Offroad med en punktering og et hjulskift midt på sporet ligesom bilens markant skrævende forhjul gjorde det mere end svært for Nauta at holde den på ret kurs under tilbagetoget.
Med noget besvær lykkedes det at gennemføre etapen og returnere til campen, hvor det kunne konstateres, at styretøjet var tæt på at falde fra hinanden.
Selvom udlejeren havde sørget for at lægge både værktøj og reservedele i bilen, var der dog ikke lige en ekstra pitman-arm til erstatning for den, som var bøjet i Twilight Zone.
Mens Nauta og Bach pustede ud, kastede Shamsul sammen med nogle venner sig under bilen og tog fat på at få samling på stumperne.
Fra et af feltets russiske team fik teamet en ny pitmanarm, ganske vist kortere end den ødelagte, men det lykkedes Søren og Shamsul at fikse bilen, så den kunne gennemføre det sidste stykke af turen til målet i Kuala Klawang.
Mission completed – og med en stil som ingen i Rainforest challenge 2014 hverken ved starten eller under løbet i deres vildeste fantasi havde forestillet sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>